سئو چیست؟ | همه چیز درباره سئو سایت

سئوسایت

دانستن اصول سئو رمز دیده شدن وبسایت شماست

برای تمامی سایت ها افزایش بازدید و افزایش ترافیک سایت همواره جزء بزرگترین دغدغه های صاحبان وبسایت ها بوده است. سایت های تبلیغاتی بسیاری وجود دارند که به شما وعده تبلیغات با هزینه های بسیار زیاد را می دهند  اما اگر دانشی وجود داشته باشد که سایت شما را به طور دائمی به هدف اول کاربران تبدیل کند فرصتی بی نظیر خواهد بود. ما در این مقاله قصد آشنایی شما با دانش سئو را داریم

سئو چیست؟

Query و Keyword چیست؟

SERP چیست؟

سئو فنی سایت چیست؟

سئو on-page

سئو off-page

Link Building و Backlink چیست؟

لینک dofollow و nofollow چیست؟

در این مقاله میخواهیم به تعریف سئو و اصول آن به طور جامع بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

سئو (SEO) چیست؟

SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. ساده تر بگوییم سئو دانشی برای بهتر دیده شدن ، دریافت بازدید بیشتر و بازخورد بهتر سایت ها در واژه هایی که کاربران در اینترنت جستجو می کنند می باشد. اکثر مردم روی چند جستجوی اول نتیجه شده کلیک می کنند تا به نیازشان پاسخ دهند. به همین دلیل رقابت برای قرار گرفتن در بالاترین نتایج جستجو بسیار زیاد است. هر چیزی که برای رقابت در این عرصه لازم دارید ، در الگوریتم های موتور جستجو و دانستن اصول سئو نهفته است.

تمامی موتورهای جستجو ابزارهایی دارند که می توانند وبسایت ها را براساس اصول سئو ارزش گذاری و رتبه بندی کنند اما Google به عنوان بهترین ، دقیق ترین و پراستفاده ترین موتور جستجوی موجود در سطح وب ، دارای ویژگی ها و ابزارهای منحصربفردی است که رتبه بندی سایت ها را به صورت کاملا منظم و حرفه ای انجام خواهد داد. بنابراین کسب و کارهای اینترنتی باید اصولی و اساسی اقدام به طراحی و ساخت وبسایت کنند و با برنامه ریزی و تحلیل دقیق ، تولید محتوا برای وبسایت انجام دهند. اما این فقط شروع کار است. در ادامه به بررسی دقیق تر مفاهیم اولیه تولید محتوا سئو می پردازیم.

 

query و keyword در سئو چیست؟

در سئو به کلمات یا عباراتی که مورد جستجو قرار می گیرند ، query گفته می شود. query می تواند با معنی یا بی معنی باشد اما آنچه که ما برای سئو نیاز داریم ، query های با معنی است که دارای اهمیت باشد و مرتبط به حوزه فعالیت وبسایت هدف باشد. به چنین query هایی ، keyword یا کلیدواژه می گویند. ممکن است شما در فروش محصول یا ارائه مطلبی با سایتی رقابت داشته باشید اما حوزه ی رقابت کلیدواژه های مرتبط به آن محصول گسترده باشد و شما هیچ نقطه اشتراکی از نظر سئو با سایت رقیب خود نداشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید سایتی در کلیدواژه خرید پوشاک در صفحه اول گوگل باشد و اقدام به فروش پوشاک ورزشی می کند ولی شما در کلیدواژه خرید لباس ورزشی در صفحه اول گوگل باشید. در واقع سایت شما با سایت مدنظر رقابت مستقیم ندارد اما در کلیدواژه های مرتبط با یکدیگر درحال رقابت اند. بنابراین لازمه سئو ، برنامه ریزی حرفه ای و دقیق برای تولید محتوای هدفمند در کلیدواژه های تخصصی است.

SERP چیست؟

SERP مخفف عبارت Search Engine Result Page است و دقیقا همان صفحه ای است که بعد از جستجوی query ظاهر می شود که به طور عمومی به صفحه اول گوگل معروف شده است. اکثر مردم بر این باورند که حضور در SERP به معنای بازدید بیشتر و بازخورد بهتر در query مدنظر است اما فاکتور های زیادی وجود دارند که باعث می شوند مخاطب لزوما از سایت در صفحه اول بازدید نکند یا بعد از ورود به سایت بلافاصله از آن خارج شود. به نتیجه ردیابی چشم برگرفته از کتاب
The Art of SEO Mastering Search Engine Optimization
نوشته Eric Enge توجه کنید:
serp

به طور واضح بیشترین بازدید از 3 لینک اول است و این بدان معناست که حتی اگر در صفحه اول هم قرار گرفته اید ، باید برای رتبه های 1 تا 3 رقابت بیشتری را داشته باشید.دو پارامتر اساسی و کلی لازم برای آنکه query مدنظر به سایت شما ختم شود ، اهمیت و مرتبط بودن ، است. لازمه بقا و رشد در SERP ، دانش حرفه ای و تخصص بالا در حوزه سئو خواهد بود. پیشنهاد می کنیم برای سایت خود حتما از یک متخصص سئو مشاوره بگیرید.

حوزه های سئو سایت

سئوی فنی سایت

1. Technical SEO یا سئوی فنی سایت

سئوی فنی سایت به پروسه اطمینان حاصل کردن از پرداخته شدن به نیاز های فنی یک سایت در موتور های جستجو مدرن به منظور پیشرفت در رتبه بندی ارگانیک سایت است. به طور کلی سئوی فنی سایت شامل موارد مربوط به خزنده ها(Crawling) ، ایندکس شدن(indexing) ، rendering و معماری و طراحی سایت می شود. البته عبور از همه این موارد به معنی کامل شدن سئوی فنی نیست و موارد زیر را باید در این پروسه در نظر داشت:

1. براورده کردن امنیت وبسایت
2. بهینه سازی صفحات برای کاربران موبایل ، تبلت و …
3. جلوگیری از تکرار محتوا
4. افزایش سرعت بارگذاری سایت و …
5. صفحات 404
6. تگ های canonical
7. ریدایرکت 301
8. ساختار URL
9. Xml sitemap و robots.txt
و بسیاری از موارد دیگر که باید رعایت شوند. بنابراین حضور متخصص فنی سایت برای بهینه سازی سایت شما امری ضروری است.

2. on-page SEO

سئوی درون صفحه که به on-site SEO نیز معروف است ، به بهینه سازی محتوای صفحات وب برای موتورهای جستجو و کاربران گفته می شود. به عنوان مثال می توان به بهینه سازی title tags ، URLs ، لینک های داخلی و محتوا اشاره کرد. با اینکه الگوریتم های گوگل هر روز در حال پیشرفت است اما همچنان به این مورد تاکید دارد که اگر query جستجو شده کاملا منطبق در محتوای شما وجود داشته باشد ، یک سیگنال خوب برای گوگل است. از طرفی تکرار کلیدواژه یا تاکید بی مورد روی کلیدواژه ها اصلا توصیه نمی شود. زیرا خزنده (Crawler) های گوگل و الگوریتم های موجود فوق العاده دقیق و هوشمندانه محتوای شما را درک می کنند و به تکرار کلیدواژه اهمیتی نمی دهند.
یکی از بهترین مقالات در این زمینه را می توانید در backlinko مطالعه کنید.

PageRank

3. off-page SEO

سئوی بیرون صفحه در واقع شامل مجموعه فعالیت هایی می شود که خارج سایت انجام می شود تا سئو سایت را بهبود ببخشد و شامل لینک سازی (link building) ، افزایش تعامل در سایت و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و … می شود. یکی از مواردی که در سئو سایت وجود دارد و گوگل نیز خود در پستی به آن اشاره کرده است ، PR یا همان PageRank است که در ادامه به تشریح آن می پردازیم اما PageRank چیست؟
PageRank سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب است که اولین بار توسط Larry Page و Sergey Brin ، موسسان گوگل ، در دانشگاه استنفورد توسعه داده شد. PR در تاریخ 1 سپتامبر 1998 به الگوریتم اصلی گوگل برای رتبه بندی صفحات وب تبدیل شد و در سال 2018 الگوریتم اولیه منقضی شد و تبدیل به الگوریتم پیچیده تری شد. اگر بخواهیم به طور خلاصه PR را توصیف کنیم ، باید بگوییم که همه خصوصیات یک لینک را شامل می شود. هرچه PR یک لینک بیشتر باشد ، آن لینک معتبرتر است. در واقع PR بهترین پارامتر برای تشریح کمیت و کیفیت لینک است اما سوال اصلی که مطرح می شود این است که چطور لینک ها را به بهترین شکل ممکن بسازیم؟

 

link building

4. Backlink و Link Building

به طور عمومی دریافت لینک از سایت های دیگر به سایت خود را Link Building و به لینک های دریافتی Backlinks گویند.
هرچه لینک های دریافتی از سایت های باکیفیت تر و باارزش تر باشد ، اعتبار صفحه مورد نظر بیشتر می شود. از آنجایی که Backlink ها نشانه های اعتماد به محتوای صفحه می باشند ، رعایت دو نکته برای تولید محتوا ضروری است:
1. تولید محتوای با کیفیت که ارزش لینک شدن را داشته باشد
2. استفاده از استراتژی های Link Building برای دریافت لینک بیشتر

follow link

لینک های dofollow و nofollow

اگر می خواهید به سایتی لینک کنید اما PR یا اعتباری از صفحه شما به صفحه مقصد عبور نکند ، می توانید از تگ ”HTML rel=”nofollow استفاده کنید. لینک های dofollow به PR شما کمک می کنند و اعتبار را به مقصد لینک عبور می دهند اما لینک های nofollow هیچ PR از خود عبور نمی دهند.کامنت های بلاگ ، شبکه های اجتماعی ( لینک های در پست ها یا در توضیحات شبکه های اجتماعی) ، لینک های در فروم ها (forums) و لینک های در سایت های خبری از نوع لینک های nofollow هستند. برای پی بردن به اینکه چه لینکی dofollow یا nofollow است میتوانید تگ های کد منبع صفحه مورد نظر را بررسی کنید یا از افزونه Strike Out Nofollow Links استفاده کنید.

 

بررسی تخصصی بیشتر نیازمند تلاش ، تجربه ، زمان و مطالعه بسیاری است که بسیار ارزشمند خواهد . زیرا نتیجه این تلاش ها به سودآوری سایت شما کمک خواهد کرد. تیم دیتا با تجربه ، دانش روز و تخصص بالا آماده مشاوره و خدمت رسانی به کاربران عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با ما

راه های ارتباط با ما

  • دفتر مازندران : آمل ، بلوار امام خمینی ( هراز ) ، نبش آفتاب 19 ، ساختمان پیرزاد ، طبقه 3 واحد 3 / کانون آگهی تبلیغاتی دیتا
  • دفتر تهران : میدان هروی ، خیابان استاد حسن بنا ، پایین تر از میدان شریفی ، نبش کوی فرزاد ، مجتمع تجاری نارین ، طبقه اول اداری واحد ۳
  • دفتر : 01144442000
  • فاکس : 01144442005
  • ایمیل : info@shomal.net