طراحی گرافیک چیست؟ | همه چیز درباره طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

تعریف طراحی گرافیک چیست؟

ریشه کلمه گرافیک از کلمه یونانی گرافیکوس و به معنای  نمایشی بصری روی یک سطح است . نام « طراحی گرافیک » برای اولین ‌بار و در سال ۱۹۲۲ در مقاله‌ ی « نوع جدید چاپ ، خواستار طراحی جدید » توسط ویلیام ادیسون دیگینز ، طراح کتاب آمریکایی ، استفاده شد.

طراحی گرافیک راف ( Rough graphic design )که در سال ۱۹۲۷ منتشر شد، به عنوان اولین کتابی است که در عنوان آن «طراحی گرافیک» در‌نظر گرفته شده‌است.

یک طراح گرافیک با تکیه بر مجموعه ‌ای از مهارت‌ های هنری و فنی ، می‌تواند توجه مخاطبان مورد نظرش را با استفاده از رسانه‌ های مختلف جلب و یا حفظ کند .

یکی از دغدغه های اساسی مشتریان نیاز به وجود یک مجموعه کامل می باشد که هم توانایی خدمات طراحی سایت را داشته باشد و هم بقیه خدمات گرافیکی اعم از طراحی لوگو ، طراحی پوستر، بسته بندی و غیره را بتواند کاملا مرتبط و ست طراحی کند . با این کار همیشه هارمونی کارشان حفظ می شود و از همه مهمتر مبلغ بسیار زیادی صرفه جویی می شود. چرا که تمامی طراحی ها همه یکجا انجام شده و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود.

 

۵ مهارت که هر طراح باید داشته باشد:

 

داشتن خلاقیت ضروری است ، یک طراح گرافیک باید بتواند تصاویر و نگاره های منحصر به فرد خلق کند. خلاقیت همچنین یک نوع مهارت حل مسئله است که به کمک آن به حل مشکلات بصری و ارتباطی پرداخته می شود.

خلاقیت

مهارت های ارتباطی هم مورد نیاز است زیرا طراحان گرافیک باید بتوانند با مشتریان خود مذاکره و ارتباط برقرار کنند و بتوانند ایده ها را به صورت بصری و منسجم منتقل کنند .

 

مهارت های وابسته به فناوری که برای ترکیب مهارت های هنری و فناوری اطلاعات جهت تولید بهتر طرح ها در رسانه های مختلف مورد نیاز است ، برای مثال می توانید به تیزر های تبلیغاتی صدا و سیما دقت کنید .

 

مهارت های تایپوگرافی برای ترکیب فرم های تایپوگرافی در تصاویری که می توانند پیامی را منتقل کنند ، ضروری است . کاریکاتور و تمامی تصاویر معناداری که به نحوی پیامی به ما می رسانند جزو مهارت های تایپو گرافی می باشند .

 

مهارت های مدیریتی برای تنظیم زمان و منابع برای یک پروژه معین و ایجاد تعادل بین پروژه ها لازم است .

 

۷ اصل طراحی

هر طراح گرافیک باید ۷ دستور زیر را همیشه درنظر بگیرد تا طراحی او بهتر و جذاب تر شود :

 

۱-هارمونی

هارمونی معمولا به عنوان همراهی در کنار وحدت توصیف می شود ، هارمونی به واسطه شباهت و تکرار برخی عناصر طراحی مثل رنگ و شکل معنا پیدا می کند .

وقتی هارمونی و وحدت شکل می گیرد ، احساس می کنیم که همه چیز در طراحی مناسب و در جای درست خودش است .

۲- تعادل

تعادل با هماهنگی و وحدت ارتباط مستقیم دارد  اما به طور خاص به وزن بصری یک طرح می پردازد ، برخی از عناصر بیشتر چشم نواز هستند و وزن بصری یا کشش چشمی بیشتری را به سمت خودشان می کشانند . معمولا بهتر است یک تعادل هارمونیک بین چیدمان این عناصر وزنی مختلف پیدا کنیم .

 

۳-سلسله مراتب بصری

سلسله مراتب به الگوی طراحی کلی برای سازماندهی منطقی محتوا مربوط می شود .

برای درک بهتر ، مقالات یا مجله ها را در نظر بگیرید  که بر اساس عنوان  و  صفحه آرایی به سر تیتر ها ی اصلی و سرتیتر های فرعی تقسیم ‌بندی می شوند ، معمولا با استفاده از علامت نقل قول و عناصر متمایز کننده فونت مثل ایتالیک یا پررنگ  کردن کلمات ، توجه به جنبه های مهم مقاله جلب می شود .

 

۴- ریتم

ریتم گرافیکی معمولا از طریق تکرار عناصر و فاصله بندی یا زمان بندی آن ها (مثلا گام ها) حاصل می شود . یک ریتم ممکن است منظم ، تصادفی ، متناوب ، پیوسته یا پیشرونده باشد .

 

۵- کنتراست

کنتراست به متضاد بودن عناصر طراحی مثل وزن ، رنگ ، بافت و اشکال مربوط می شود . بهتر است از تفاوت ها برای برجسته کردن عناصر خاصی در یک طراحی استفاده کنیم .

۶- واریته یا چند سانی

واریته فرصتی را فراهم می کند تا بین عناصر برای ایجاد طرح مورد نظر تمایز ایجاد کنیم . این کار را می توان با استفاده از انواع اشکال ، رنگ ها ، وزن ها ، تصاویر و غیره انجام داد. با این حال ، یک طراح باید مراقب میزان واریته ای که روی عناصر کار می برد ، باشد . عناصر باید همچنان هارمونی ، وحدت و تعادلشان را حفظ کنند .

 

۷-فضای سفید

فضای سفید به فضای خالی یا منفی اطلاق می شود که عاری از عناصر طراحی تصور می شود . فضای سفید می تواند بافت ایجاد کند، به برجسته کردن یا کادر بندی عناصر خاص کمک کند ،  خوانایی و شفافیت را افزایش دهد و زیبایی کلی به طرح بدهد .

 

انواع طراحی گرافیک

طراحی گرافیک در معرفی برند و نام شرکت

هنگامی که یک کسب و کار فعالیت خود را شروع میکنید ، در همان مراحل ابتدایی برندینگ باید بتوانید نام ، شخصیت و چیستی هویت اصلی برند خود را به درستی معرفی نمایید . طراح گرافیک که وظیفه ی معرفی نام برند را بر عهده میگیرد در اولین مرحله و بعد از شناخت هدف اصلی و مخاطبان واقعی برند مورد نظر ، به طراحی لوگو ، انتخاب رنگ سازمانی ، انتخاب نام مناسب تجاری و طراحی ست اداری می پردازد . همچنین در طراحی سایت ها نیز از طراحی گرافیک به صورت تخصصی استفاده می شود.

طراحی برندینگ

طراحی گرافیک در انتشارات

به جرات می توان گفت ، صنعت چاپ و انتشارات بدون طراحی گرافیک ناقص و بی تاثیر خواهد بود . شاید در گذشته های دور که هنوز طراحی گرافیک به صنعت چاپ و انتشارات زیاد وارد نشده بود ، کاربر با متن های ساده و بدون طراحی راضی میشد. اما در دنیای امروز چنین چیزی امکان پذیر نمی باشد و ذهن ها به دنبال زیبایی هستند. طراحی گرافیک در انواع انتشارات کاربرد زیادی دارد که عبارتند از :

  • روزنامه
  • کتاب
  • مجلات
  • کاتالوگ و بروشور

طراحی گرافیک انتشارات

طراحی گرافیک محیطی

یکی از شاخه های بسیار مهم در طراحی گرافیک ، زیباسازی محیطی می باشد که  با ترکیب عناصر ، تصاویر و رنگ های مختلف با هنر و دانش ، تاثیر زیادی در روحیه ی مردم دارد.

 

طراحی گرافیک در بسته بندی

بسته بندی تنها برای محافظت از محصول نمی باشد و نقش بسیار مهمی در افزایش فروش و جذب مخاطب دارد . طراحی بسته بندی از جمله شاخه های مهم در طراحی گرافیک می باشد .

طراحی گرافیک بسته بندی

طراحی موشن گرافیک

طراحی کاور موزیک ، پوستر ، سه بعدی ، هویت بصری و ست های اداری از جمله کارهایی هستند که اثر طراحان گرافیک را به راحتی در آنها می توانید احساس کنید و هر یک از این موارد در موفقیت برند و سازمان ها نقش مهمی دارند .

موشن گرافیک

ما در کانون تبلیغاتی دیتا سعی کرده ایم که طراحانی با سلایق مختلف را گرد هم آوریم تا بتوانیم پاسخگوی تمامی نیاز های هم میهنان عزیزمان در سراسر کشور باشیم . در صورتی که شرکت و سازمانی تازه تاسیس هستید و یا به دنبال تحولی در سیستم ظاهری صفحات گرافیکی و وب سایت خود هستید پیشنهاد می شود از مشاوره کارشناسان ما استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با ما

راه های ارتباط با ما

  • دفتر مازندران : آمل ، بلوار امام خمینی ( هراز ) ، نبش آفتاب 19 ، ساختمان پیرزاد ، طبقه 3 واحد 3 / کانون آگهی تبلیغاتی دیتا
  • دفتر تهران : میدان هروی ، خیابان استاد حسن بنا ، پایین تر از میدان شریفی ، نبش کوی فرزاد ، مجتمع تجاری نارین ، طبقه اول اداری واحد ۳
  • دفتر : 01144442000
  • فاکس : 01144442005
  • ایمیل : info@shomal.net